Giambattista Vico, lakeret oliemaleri på karton (430 x 325 mm), malet 2002 af den russiske kunstner Armen Gazijants efter Vico-portrættet i Accademia Arcadia i Rom, det eneste, som kan give os et troværdigt indtryk af, hvordan Vico har set ud. Dette maleri er en kopi af et portræt, udført af Francesco Solimena 1742-43 og ødelagt af en brand i 1819.

Filosoffen fremtræder i sin traditionelle klædedragt og med mørk paryk. I den russiske kunstners fortolkning udtrykker den høje, hvælvede pande kraft og åndfuldhed, de rynkede bryn og de store, mørke øjne eftertænksomhed og reflekterende klarhed, den skarpe, let buede næse og den markante hage fasthed og selvbevidsthed. Som helhed virker figuren forfinet og viril uden den melankoli, der præger andre Vico-portrætter. Portrættet befinder sig hos Forlaget HELIKON.

Armen Gazijants blev født i Skt. Petersborg (Leningrad) den 29. januar 1945, hvor faderen Suren Gazijants var en kendt og anerkendt kunstner. Han blev uddannet ved Kunstakademiet i sin hjemby og har arbejdet ved de fleste store museer og paladser i Skt. Petersborg og omegn (tsar-paladserne i Peterhof, Tsarskoje Selo, Pavlovsk, Gatchina) som maler, restaurator og kopist. En af hans seneste større opgaver har været at lede udsmykningen og dekorationen af Konstantinovskij-paladset, der fungerer som kongrescenter og officiel residens i Skt. Petersborg for præsident Vladimir Putin. I 2001 malede han – ligeledes for Forlaget HELIKON – et portræt af Niccolò Machiavelli.

Vicos hovedværk, Den nye Videnskab, fra 1744 blev udgivet på Forlaget HELIKON i 1997 i en uforkortet dansk oversættelse ved Fritz Wolder – den første fuldstændige oversættelse til et skandinavisk sprog. Det skete i samarbejde med og med finansiel støtte fra det prestigefyldte og internationalt højt ansete Italienske Institut for Filosofiske Studier, Napoli.